درمان جدید COVID-19 برای بیماران مبتلا به دیابت، نوید بخش است

20 سپتامبر 2021- یک درمان خوراکی جدید COVID-19 برای افراد مبتلا به دیابت در یک آزمایش که توسط محققان UCL انجام شد، نتایج امیدوارکننده ای را ارائه داد.

این آزمایش توسط موسسه خیریه تحقیقات پزشکی SGSc[1]، با هدف یافتن اهداف جدید، برای داروهایی که قبلاً کنترل ایمنی خود را پشت سر گذاشته اند، انجام شد.

پرفسور جان مارتین، از بخش پزشکی UCL و پرفسور پیت کوفی، از موسسه چشم پزشکیUCL ، این موسسه خیریه را به همراه یک نیکوکار آمریکایی برای آزمایش داروهای جدید چهار سال پیش تأسیس کردند. آنها بر روی تعدادی از داروهایی که در آزمایشات بالینی فاز اول بی خطر بودن آنها اثبات شده اما مورد اقبال صنایع داروسازی واقع نشده بودند، تمرکز کردند، چرا که معتقدند شاید این داروها برای اهداف دیگری، مفید باشند.

در سال گذشته، SGScدارویی به نام  AZD1656 را بر روی بیماران دیابتی آزمایش کرد. این دارو توسط شرکت دارویی Astra Zeneca به این خیریه اهدا شده بود. این تیم تشخیص داد که این دارو می تواند بر روی سلول های سیستم ایمنی به عنوان یک درمان بالقوه برای افراد مبتلا به ویروسSARS-CoV-2 ، تاثیر گذارد و این کار را با تضعیف واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن که باعث آسیب به اندام های بدن، به ویژه قلب و ریه ها می شود، انجام می دهد.

این آزمایش تعداد مرگ و میر در بیماران دریافت کننده ی AZD1656 را کاهش داد، یافته ای امیدوارکننده از ایمونولوژی سلولی که باید توسط محققان بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و همچنین تحت داوری محققان زبده قرار گیرد. میزان کاهش مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا که تحت درمان باAZD1656  قرار گرفته بودند، از تاثیر سایر داروها، مانند دگزامتازون، که به بخشی از استاندارد مراقبت کووید-19 تبدیل شده است، بالاتر بود. در این مطالعه نشان داده شد کهAZD1656 ، بدون هیچ گونه عوارض جانبی جدی، توسط بیماران تحمل می شود.

دیابت، اعم از نوع 1 یا 2 ، اصلی ترین بیماری هم آیند در طول همه گیری بود و از هر سه مرگ ناشی از کووید-19 در بیمارستانهای انگلستان، یک مورد به دیابت مبتلا بود.

اهداف کارآزمایی بالینی دارویARCADIA ، که یک فعال کننده گلوکوکیناز است، ارزیابی اثربخشی، ایمنی و تحمل این دارو و تعیین تأثیر آن بر بهبود نتایج بالینی و مرگ و میر بود.

فاز دوم کارآزماییARCADIA ، که به رهبری خیریه ی SGSc اخیرا تکمیل گردید، به صورت تصادفی، دوسوکور، کنترل دارونما بر روی 158 بیمار انجام شد. این تحقیق با سرمایه گذاری بین المللی و برنامه UKRI/Innovate UK تأمین شد.

محققان می گویند داده های آنها از ادامه تحقیقاتAZD1656 برای درمان افراد مبتلا به دیابت مبتلا بهCOVID-19  در آزمایشات بالینی آینده پشتیبانی می کند. آنها همچنین امیدوارند که این دارو را بر روی افراد بدون دیابت که به طور بالقوه به نفع گروه بزرگتری از افراد مانند بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت خواهد بود، آزمایش کنند.

پروفسور مارتین، رئیسSGSC و محقق اصلی پژوهشی که با کمک مالی UKRI انجام شد، گفت: ما توانایی خود را برای انجام سریع آزمایش بالینی در 16 ماه از زمان شروع تا پایان نشان دادیم. نتایج امیدوار کننده از این آزمایش نشان می دهد که AZD1656، یک قرص ساده خوراکی، این پتانسیل را دارد که به یک درمان جدید برای COVID-19 تبدیل شود. این دارو صرف نظر از جهش های ویروسی مفید است. این اولین درمان اختصاصی برای بیماریCOVID (برخلاف داروهای ضد ویروسی یا واکسن) است و ممکن است زمینه جدیدی از تحقیقات بر روی داروهای فعال کننده ی سلول های خود بدن که تبدیل به عامل درمانی می شوند، را بگشاید.

پروفسور کوفی، افزود: مطالعه ما نتایج بالقوه مشارکت با داروسازان را در استفاده ی مجدد از داروها برای نیازهای بالینی برآورده نشده ی واقعی و ضروری نشان می دهد، خیریه ی SGSc این مدل را ثابت کرده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-covid-treatment-patients-diabetes-early.html

 



[1]St George Street Capital